Een introductie tot Märklin my world

Het my world systeem is in eerste instantie bedoeld voor zeer jonge kinderen (vanaf 3 jaar). In tegenstelling tot andere systemen rijden de treinen op batterijen of accu’s. Deze techniek gaat in de toekomst ook voor reguliere modelspoorbanen komen, maar is dus al beschikbaar voor de zeer jongen. Het grote voordeel hiervan is dat de treinen kunnen rijden zonder last te hebben van vuile rails of kortsluiting. Het materieel is zeer robuust en kan zeker een stootje hebben.

Locomotieven

De meeste locomotieven rijden nog op batterijen. Daardoor zijn ze vast gekoppeld aan de eerste wagon, waar vier AA-batterijen in zitten. De locomotieven hebben op het dak een rood venster, waar de infrarood ontvanger zit. Ze hebben allemaal verlichting (niet wisselend met de rijrichting) en 3 geluiden. Aan de bovenkant zit ook een aan/uit knop. Aan de onderkant zit een schakelaar waarbij gekozen kan worden uit twee kanalen van de afstandbediening (zie onder). Alle locomotieven hebben slechts 2 assen, waarvan 1 met rubberbandjes en 1 magnetische koppeling. De koppen zijn realistische vormgegeven, bijvoorbeeld van de ICE 1, de ICE 3, de BR 218 en BR 212. Märklin levert ook een kortere tweedelig LINT treinstel, DB en als Airport Express, die opgeladen kan worden met een USB-lader. De meest recente stoomlocomotief heeft zelfs een echte stoomgenerator (op basis van water). Er zijn in het verleden verder een aantal (soms fantasie) buitenlandse treinstellen gemaakt (o.a. TGV), waaronder een hogesnelheidstrein in NS kleuren.

Afstandsbediening

De afstandsbediening is er in twee soorten. De oudere heeft drukknoppen, de nieuwere is een soort joystick (Power Control Stick). Beiden hebben bovendien 4 knoppen voor licht aan/uit en 3 geluiden. De oudere bediening heeft knoppen voor voor- en achteruit en een grote noodknop. Door meerdere keren op een knop te drukken rijdt de trein harder of zachter. De joystick heeft 7 standen: stop, 3 snelheden vooruit en 3 snelheden achteruit.

De afstandsbediening werkt op twee AAA batterijen en maakt gebruik van infrarood. Dat betekent dat de bediening gericht moet worden op het rode vlak op de lok. Is de trein buiten bereik van de bediening, dan rijdt deze door met de laatst gekozen snelheid (bijvoorbeeld in tunnels).

Een afstandsbediening hoort bij een locomotief-type en kent twee kanalen: A-B, C-D, E-F, G-H, I-J of K-L. De schakelaar op de lok moet dezelfde letter hebben als de schakelaar op de afstandsbediening. In het totaal kunnen er dus 12 treinen gelijktijdig, onafhankelijk van elkaar, worden bediend. Voor de my world treinen treinen zijn de volgende kanalen bekend.

Locomotief/treinstel Artikelnummer Afstandbediening Kanalen 1 2
ICE 1 29300 knoppen A-B A B
NS hogesnelheidstrein 29213 knoppen A-B A B
ICE programma met de muis 29206 knoppen A-B A B
Eurostar 29208 knoppen A-B A B
ICE Vakantie Express 466456 knoppen A-B A B
TGV Lyria 29304 knoppen A-B A B
ICN SBB 29303 knoppen C-D C D
BR 218 (dubbeldekker) 29209 knoppen C-D C D
BR 218 (Intercity) 29302 knoppen C-D C D
BR 218 (goederentrein) 29210 knoppen C-D C D
Amtrak Acela 29204 knoppen C-D C D
TGV Duplex SNCF 29212 knoppen C-D C D
Click and Mix, (2 loks, goederentrein) 29270 knoppen E-F E F
Click and Mix, (3 loks) 36270 knoppen E-F E F
LINT 29100, 36100 joystick G-H G H
LINT (Airport Express) 29307 joystick G-H G H
BR 212 (containertrein) 29309, 36101 joystick G-H G H
Stoomlocomotief (landbouw) 29308 joystick I-J I J
ICE 3 29330 joystick K-L K L
TGV 29306 joystick 2018
Italiaanse Hogesnelheidstrein 29334 joystick 2018
Zwitserse Hogesnelheidstrein 29335 joystick 2018

De kleurcodering (kolommen 1 en 2) worden gebruikt door verenigingen van de Nederlandse Modelspoorfederatie (NMF), waarbij met stickers op afstandsbedieningen en treinen aangegeven wordt welke trein er bestuurd wordt.

Wagons

In het begin waren er vierassige wagons in het ‘click en mix’ systeem, maar tegenwoordig zijn alle wagons tweeassig. Ze zijn sterk verkort en hebben aan beide zijden een magneetkoppeling. Deze zijn vanwege hun polariteit licht- en donkergrijs gekleurd. Ondanks de sterke verkorting zijn wat langere treinen ook voor ouderen nog geloofwaardige representaties van het origineel. De meeste sets bestaan uit 3 of 4 wagons, maar een locomotief kan er gemakkelijk wat meer trekken, ook op hellingen. De BR 212, die in de loop van 2017 wordt geleverd, wordt de eerste locomotief met accu die niet vast gekoppeld is aan de eerste wagon. Märklin levert daarbij wagons met containers.

Rails

De rails zijn tegenwoordig geheel van plastic. Het zijn exacte nabootsingen van reguliere C-rails, in dezelfde lengtes. Momenteel zijn leverbaar:

  • Bocht R1, 30 graden (12 stukken voor een cirkel)
  • Bocht R2, 24 graden. Dit is de tegenboog voor de wissels (15! stukken voor een cirkel, dus er is geen halve cirkel te leggen zonder de rails te verzagen. Bovendien zijn ze alleen te koop in combinatie met wissels)
  • Recht stuk 172 mm
  • Recht stuk 188 mm
  • Wissel links en rechts
  • 60 graden kruising (alleen te gebruiken in een 8)

Boven de plastic my world rails, onder de gewone C-rails. Zelfs de middengeleider is nagebootst.

Door het ontbreken van een 30 graden bocht in R2, is dubbelspoor eigenlijk alleen in rechte stukken te realiseren. Uiteraard kan ook gebruik gemaakt worden van het reguliere C-rails programma, waar veel meer varianten beschikbaar zijn (o.a. ook gebogen wissels en ruimere bogen). Voordeel is verder dat er ook gewone loks op kunnen rijden. De kosten zijn ongeveer drie keer zo hoog (ongeveer 3 euro per railstuk in plaats van ongeveer 1 euro).